Op deze pagina geven we antwoord op de meestgestelde vragen over het ontsluiten van data voor burgers met gebruik van persoonlijke gezondheidsomgevingen (PGO’s) en de ontwikkeling van Mijn Gezondheidsoverzicht.
Algemeen
Met een persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO) – en over een paar jaar Mijn Gezondheidsoverzicht – hebben burgers straks op één plek alle gezondheidsgegevens beschikbaar. Dit draagt eraan bij dat we ook in de toekomst goede zorg kunnen blijven leveren met minder administratieve lasten voor zorgverleners. Want burgers die inzage hebben in gegevens over hun gezondheid en die daarover meer zeggenschap krijgen, kunnen meer regie nemen over hun eigen gezondheid en zorg.
In de Europese verordening voor een European Health Data Space (EHDS) staat dat er vanaf 2029 één of meer ‘diensten voor toegang’ van burgers tot gezondheidsgegevens moeten zijn. Burgers kunnen dan, via een app of website, gegevens inzien, maar bijvoorbeeld ook informatie toevoegen of fouten verbeteren.
Een PGO is een app of website waar burgers veilig via het MedMij-afsprakenstelsel* en gratis gegevens kunnen ophalen die bij verschillende zorgaanbieders over hen zijn opgeslagen. Om een PGO te kunnen gebruiken moet iemand minimaal 16 jaar zijn. Het ophalen van gegevens gebeurt op een veilige manier via DigiD.
*Het MedMij-afsprakenstelsel draagt eraan bij dat persoonsgebonden, gevoelige en vertrouwelijke gezondheidsgegevens op een veilige en gebruiksvriendelijke manier uitgewisseld kunnen worden tussen persoonlijke gezondheidsomgevingen en aanbieders. (Bron: MedMij)
Het ophalen van gezondheidsgegevens in een PGO is gratis. Voor aanvullende functies kan een PGO-leverancier een vergoeding vragen. Denk aan de mogelijkheid om een koppeling te maken met gezondheidsapps.
Bij het PGO-informatiepunt vindt u een overzicht van de beschikbare PGO’s met een MedMij-label.
Het MedMij Afsprakenstelsel is ontwikkeld om alle inwoners van Nederland veilig en betrouwbaar toegang te geven tot een compleet overzicht van de gegevens over hun gezondheid. Als organisaties voldoen aan de specifieke afspraken voor digitale gegevensuitwisseling, mogen zij het MedMij-label gebruiken. Zo laten PGO’s en zorgaanbieders zien dat zij gezondheidsgegevens veilig en betrouwbaar uitwisselen.
Een patiëntenportaal is een gezondheidsomgeving van één zorgverlener. Hierin is alleen informatie vastgelegd door de zorgverlener bij wie de afspraak of behandeling is of is geweest. Veel mensen hebben meerdere zorgverleners, zoals een huisarts en een medisch specialist. Hierdoor moeten mensen op meerder plekken inloggen om de gegevens over hun gezondheid te bekijken. In een PGO staan de gegevens van de verschillende zorgverleners op één plek bij elkaar. Een burger kan deze gegevens zelf beheren en delen. Of en met wie de gegevens worden gedeeld, bepaalt iemand zelf.
De overheid wil dat burgers gratis toegang kunnen hebben tot gegevens over de eigen gezondheid en zorg. Daarom ontwikkelt de overheid de komende jaren Mijn Gezondheidsoverzicht. Dat wordt een publieke dienst waar alle burgers op elk moment gegevens over hun gezondheid kunnen raadplegen – ook zij die geen PGO hebben of willen. Vergelijk het met Mijn Pensioenoverzicht. Elke burger kan daarbij een PGO kiezen om naar behoefte de persoonlijke gezondheidsgegevens te koppelen met functionaliteiten, zoals gezondheidsapps.
Met Mijn Gezondheidsoverzicht en een PGO heeft een burger op één plek inzage in gegevens die bij verschillende zorgaanbieders zijn opgeslagen. Waar Mijn Gezondheidsoverzicht uitsluitend bedoeld is voor inzage, bieden de PGO’s extra functionaliteiten aan, zoals de koppeling van gezondheidsgegevens met gezondheidsapps. Mijn Gezondheidsoverzicht is een gratis dienst vanuit de overheid. Een PGO kan een vergoeding vragen voor de extra functionaliteiten die zij aanbiedt.
Naast de ontwikkeling van Mijn Gezondheidsoverzicht en de aanbesteding van drie PGO-leveranciers (zie vragen 1 en 2 onder het kopje De financiering van PGO's, verderop op deze pagina) stuurt VWS onder andere ook op:
Het ministerie van VWS voert samen met het zorgveld de afspraken uit die zijn vastgelegd in het Integraal Zorgakkoord (IZA) en die zijn bekrachtigd in het Aanvullend Zorg- en Welzijnsakkoord (AZWA). Voor burgers is de afspraak gemaakt dat zij kunnen beschikken over een gebruiksvriendelijke en goed gevulde PGO die van meerwaarde is in het zorgproces en voor iedereen begrijpelijke informatie bevat. Dit doet VWS onder andere door:
- Het initiatief MeerMed, dat voortbouwt op de resultaten van de Versnellingsprogramma’s Informatie-uitwisseling Patiënt en Professional (VIPP-programma’s). MeerMed heeft als doel om meer zorgsectoren en zorgaanbieders aan te sluiten op het MedMij Afsprakenstelsel en meer zorgdata beschikbaar te krijgen voor de PGO’s. Hiervoor biedt MeerMed de zorgsectoren praktische ondersteuning.
- Het beschikbaar maken van gezondheidsgegevens die bij publieke instellingen zijn opgeslagen (zoals de GGD-en), zoals vaccinatiegegevens, bevolkingsonderzoeken en screenings.
- Het gebruiksvriendelijker en toegankelijker maken van de PGO. Stichting MedMij voert in opdracht van VWS hiervoor de activiteiten op deze deze MedMij-routekaart uit.
Het gebruik van PGO’s
Hieronder is een beperkt aantal vragen opgenomen over het gebruik van PGO’s. Meer informatie is te vinden op PGO.nl. Vragen kunnen ook gesteld worden aan het PGO-informatiepunt, via pgo@helpdeskdigitalezorg.nl of via het telefoonnummer: 085-3034959.
Er zijn meerdere PGO’s om uit te kiezen. Een aantal PGO’s biedt extra toepassingen, zoals het bijhouden van zelfmetingen of andere functionaliteiten die passen bij de persoonlijke omstandigheden en levensfase. De website Kies je PGO biedt hulp bij het vinden van een geschikte PGO.
Op dit moment kunnen met een PGO gegevens opgehaald worden bij de huisarts, het ziekenhuis en enkele instellingen voor GGZ en langdurige zorg. In een aantal PGO’s kunnen ook gegevens over de coronaprikken en Rijksvaccinatiegegevens worden opgehaald. Daar worden op termijn andere vaccinatiegegevens aan toegevoegd en gegevens uit andere sectoren, zoals de geboortezorg.
Voor het ophalen van gegevens bij bijvoorbeeld de huisarts, wordt DigiD gebruikt. Met dit systeem weet de huisarts zeker wie de gezondheidsgegevens opvraagt. Wanneer dit voor het eerst gebeurt, moet een PGO-gebruiker een scan van het identiteitsbewijs maken. Dit heet een ID-check.
Er worden strenge eisen gesteld aan het veilig en betrouwbaar uitwisselen van gegevens over iemands gezondheid. Dit zijn namelijk bijzondere persoonsgegevens in de zin van de Algemene verordening gegevensbescherming, die extra worden beschermd. PGO-gebruikers moeten zich daarom eerst identificeren voordat ze gegevens kunnen ophalen. Wie nog geen DigiD heeft, kan die aanvragen via de DigiD-website.
Een jongere van 16 jaar en ouder kan zelf een PGO aanmaken, zonder toestemming van ouders of voogd / ouderlijk gezaghebbende. De jongere kan dan zelf gegevens ophalen. Wanneer de ouders of voogd / ouderlijk gezaghebbende hiervoor toestemming krijgen, kunnen zij de gegevens van de jongere inzien (niet ophalen) in de PGO.
Een PGO is persoonlijk. Iemand bepaalt zelf met wie de gegevens over de eigen gezondheid worden gedeeld. In sommige PGO’s kan je een persoon machtigen om namens jezelf gegevens op te halen en in te zien. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een partner, ouder of mantelzorger.
De financiering van PGO’s
De afgelopen jaren kregen veel leveranciers een klein bedrag per gebruiker. Deze regeling is nu gestopt. Begin 2024 is na overleg met de markt een Europese aanbesteding gestart om voor de periode 2025-2027 afspraken te maken met drie leveranciers van kwalitatief goede PGO’s. Deze PGO’s worden open source* ontwikkeld. Begin 2025 is de aanbesteding afgerond en zijn er drie PGO’s gecontracteerd. Dit zijn: Curavista (Gezondheidsmeter), Health Cloud Initiative (Uw Zorg Online) en Topicus (Spreekuur.nl).
*De broncode, documentatie en het ontwerp worden openbaar beschikbaar gemaakt, zodat iedereen deze kan bekijken, kopiëren, aanpassen of delen – en voorstellen kan doen voor verbeteringen.
De Europese aanbesteding is erop gericht de PGO’s en het MedMij Afsprakenstelsel voor de periode 2025-2027 door te ontwikkelen en te verbeteren. Daarmee wordt het voor burgers gemakkelijker en gebruiksvriendelijker om de gegevens over hun gezondheid in een PGO te beheren. Dit betekent niet dat het bij drie PGO-aanbieders blijft. Andere leveranciers met een MedMij-label kunnen een PGO blijven aanbieden maar ontvangen daarvoor geen geld meer van de overheid.