Voor de meeste patiënten verandert de manier van inloggen via DigiD. Wát precies, verschilt per situatie: de ene zorgaanbieder biedt wellicht al een online portaal. Voor die patiënten verandert alleen het inlogproces. Andere zorgaanbieders bieden momenteel mogelijk nog geen digitale diensten aan. Voor die patiënten heeft de verandering ook betrekking op het kennismaken met een online portaal.
Communicatie toolkit
Mede vanwege de diversiteit in timing en boodschap vraagt VWS zorgaanbieders om patiënten zelf te informeren zodra dat relevant is. VWS ondersteunt hierin door het beschikbaar stellen van een communicatie toolkit. Dit is een webshop met boodschappen, teksten en afbeeldingen die u kosteloos kunt gebruiken in uw communicatie met patiënten om de nieuwe manier van inloggen uit te leggen. Zorgaanbieders kunnen dit verwerken in eigen communicatiemiddelen.
Communicatie aan patiënten
Stappenplan
Ter voorbereiding op communicatie naar patiënten is het goed de communicatie toolkit alvast eens te bekijken en te bedenken hoe u de elementen hieruit kunt gebruiken in de communicatie naar patiënten. Welke communicatiemiddelen gebruikt u normaal gesproken om patiënten te informeren? Sluit de aangeboden content in de toolkit hierbij aan? Heeft u er wellicht vragen over? Wat mist u eventueel?
Door antwoord te geven op onderstaande vragen heeft u een goede basis voor uw communicatie:
1) Wat moeten patiënten weten?
2) Via welke communicatiemiddelen wil ik ze informeren?
3) Wanneer gaat dit spelen?
4) Wat heb ik hierbij eventueel nog nodig ter ondersteuning?
Heeft u vragen over de toolkit, wat daarin wordt aangeboden en hoe u dit kunt toepassen? Stel ze aan ons via de contactgegevens op deze site.
Informeer uw patienten over de veranderingen en wanneer deze van kracht worden. Gebruik de content uit de handleiding "DigiD communicatiehandleiding app met eenmalige ID-check" om uit te leggen wat zij kunnen doen om zich voor te bereiden, ook als jullie DigiD-aansluiting nog niet direct op dat niveau actief wordt. Zo zijn uw patiënten meteen voorbereid op het hoogste betrouwbaarheidsniveau. Vergeet niet ook aan te geven waar ze terecht kunnen met vragen over het installeren en gebruiken van DigiD. Ook deze informatie is in de toolkit opgenomen.
Patiënten kunnen de DigiD-app direct installeren en de eenmalige ID-check doen. Ze hoeven hiermee niet te wachten tot uw DigiD-aansluiting daadwerkelijk actief is. Door het tijdig aan te kondigen, kunt u vragen hierover spreiden en voorkomt u een piekbelasting op het moment dat de DigiD-aansluiting wordt geactiveerd.
Hoewel er diverse hulpbronnen beschikbaar zijn, is het uiteraard toch mogelijk dat patiënten zich bij een van uw medewerkers melden met vragen. Maak goede interne afspraken hoe daarmee om te gaan en zorg dat er voldoende capaciteit beschikbaar is om patiënten met hun vragen te woord te staan.
Voor meer informatie kunt u patienten altijd verwijzen naar de speciaal hiervoor ingerichte pagina www.digid.nl/fijnidee.