Vier keer per jaar organiseert de IZA-thematafel Digitalisering & Gegevensuitwisseling een bijeenkomst waar, door de verschillende leden van deze thematafel, de voortgang en lopende initiatieven worden gedeeld. Deze bijeenkomsten zijn bedoeld voor alle stakeholders en geïnteresseerden - zowel IZA-partners als niet-IZA partners zijn van harte welkom.
Op 26 juni vond de tweede kwartaalbijeenkomst van dit jaar plaats. Na een bespreking van de actualiteiten volgden presentaties over onder andere de Health Data Access Body voor Nederland, en databeschikbaarheid voor de burger via de persoonlijke gezondheidsomgevingen (PGO’s) en Mijn Gezondheidsoverzicht.
Actualiteiten
- De vooraankondiging voor de eerste ronde van praktijkonderzoek van ZonMW naar hybride of digitale zorg staat online: Vooraankondiging: Praktijkonderzoek naar hybride of digitale zorg.
- Vanuit de Patiëntenfederatie Nederland is de campagne: ‘Digitaal, fijn dat het kan’ gestart. In de toolkit kun je allemaal middelen en video's vinden om burgers , patiënten en zorgverleners te laten weten wat de voordelen zijn van digitale zorg. Vaak wordt digitale zorg als ‘tweede optie’ gezien, terwijl het veel voordelen heeft zoals gemak, minder reistijd en nog veel meer.
Opvragen van Europese data voor je onderzoek straks mogelijk
Wil je als onderzoeker gebruik maken van Europese data voor je onderzoek? Via een Nederlandse Health Data Access Body (HDAB) krijg je straks toegang tot alle Europese medische data en kun je die gebruiken voor onderzoek, beleid en innovatie. Ieder land richt een HDAB op om uitwisseling van data in Europa mogelijk te maken. Het programma Health Data Access Body voor Nederland (HDAB-NL) is een consortium van VWS, ICTU, CBS, Health-RI en RIVM.
HDAB-NL zit momenteel in de MVP-fase en pilotfase. Dit betekent dat we in de praktijk testen of wat bedacht is ook echt werkt - een MVP is een minimum viable product, een product dat in het klein test of iets goed werkt in de praktijk. Na de zomer van volgend jaar zullen de MVP’s worden omgezet naar volledig werkende technische oplossingen.
Heb je vragen over de HDAB-NL? Neem contact op met Jasper van der Zwaag van ICTU via: jasper.vanderzwaag@ictu.nl.
Bekijk hier de presentatie over HDAB-NL.
Knelpunt fysieke identificatie in het ziekenhuis opgelost
Voordat een patiënt ziekenhuiszorg kan krijgen, moet die zich kunnen identificeren om zich in te schrijven. Voorheen moest de patiënt hiervoor naar de ziekenhuisbalie komen. Zowel voor de patiënt als de ziekenhuismedewerkers was dit tijdrovend, zeker als het om digitale zorg ging (bijvoorbeeld via beeldbellen of thuismonitoring). Artsen en zorghoofden kaartten dit probleem aan en zo kwam het terecht bij het initiatief Barrière Doorbrekers van de IZA-werkgroep Digitale en Hybride Zorg.
En met succes: het is nu mogelijk om digitale apps deze check te laten doen. Identificatie mag namelijk fysiek worden gedaan maar dat hóéft niet, vertelt Rik Wisselink (ZonMW) in zijn presentatie. En zo is dus ook dit knelpunt in de zorg opgelost.
Weet jij ook een knelpunt in de zorg dat je graag ziet verdwijnen? Neem dan contact op met je koepel- of brancheorganisatie. Je kan ook contact opnemen met VWS, om te checken of jouw knelpunt al op de lijst van aangeleverde knelpunten staat.
Bekijk hier de presentatie over het initiatief Barrière Doorbrekers.
PGO en Mijn Gezondheidsoverzicht: databeschikbaarheid voor burgers, hoe zit het nou?
Met Mijn Gezondheidsoverzicht en een Persoonlijke Gezondheidsomgeving (PGO) krijgen burgers inzicht in gegevens over hun eigen gezondheid. De beschikbaarheid van deze gegevens zorgt voor minder kosten, verspilling en werkdruk en meer kwaliteit en veiligheid - en daarmee hopelijk ook voor meer vertrouwen, tevredenheid en therapietrouw. Maar wat is nou het verschil tussen Mijn Gezondheidsoverzicht en een PGO?
Mijn Gezondheidsoverzicht
Mijn Gezondheidsoverzicht wordt een publieke basisvoorziening vanuit de overheid (vergelijkbaar met Mijn Pensioenoverzicht). Via deze app en/of website krijgen alle burgers gratis toegang tot gegevens over de eigen gezondheid uit meerdere bronnen.
Tegelijkertijd ontwikkelen we een dienst die zorgt voor meer gebruiksgemak en veiligheid. Een vertrouwde authenticatiedienst (VAD) gaat zorgen dat burgers maar één keer met DigiD hoeven in te loggen om toegang te krijgen tot alle gegevens over hun eigen gezondheid en zorg.
Uiteraard moet de overheid zich hierbij aan de wet houden. Daarom werkt VWS hard aan een duidelijke wettelijke grondslag hiervoor.
PGO’s
PGO’s worden door private partijen ontwikkeld en burgers kiezen als gebruikers zelf welk PGO bij hen past. Met een PGO kan een burger veilig een kopie ophalen van gegevens over de eigen zorg en gezondheid, zoals van de huisarts of het ziekenhuis. Zo heeft de burger deze gegevens overzichtelijk op één plek bij elkaar
In een PGO kunnen burgers ook zelf gegevens toevoegen, zoals over bloeddruk of gewicht. PGO’s zijn gratis of betaald.
Databeschikbaarheid
Mijn Gezondheidsoverzicht en PGO’s zijn niet mogelijk zonder goede databeschikbaarheid: de juiste informatie, op het juiste moment, op de juiste plek. En daar houdt het VWS-initiatief MeerMed zich mee bezig: zorgen voor ontsluiting van meer data en van meer zorgaanbieders richting PGO’s. Ondertussen werkt VWS ook aan de ontsluiting van gezondheidsgegevens die door publieke instellingen worden verzameld, zoals vaccinatiegegevens en gegevens van bevolkingsonderzoeken.
Bekijk hier de presentatie over Mijn Gezondheidsoverzicht en de PGO’s.
Of bekijk hier een eerdere presentatie over de PGO.
Vragen of opmerkingen?
Voor vragen of opmerkingen over Mijn Gezondheidsoverzicht en PGO’s stuur je een mail naar di-iza@minvws.nl.
Rondvraag en rondje langs het veld: eerste digitale stap Avond- Nacht- en Weekendzorg is live
Hoe help je elkaar over organisatiegrenzen heen met het tekort aan zorgmedewerkers buiten kantooruren? Voorheen zorgde dit voor veel ‘gedoe’ omdat medewerkers van verschillende organisaties bijvoorbeeld te maken hadden met verschillende elektronische cliëntendossiers (ECD’s) en verschillende manieren van inloggen. Dit maakte het niet makkelijk om zorgmedewerkers van verschillende organisaties uit te wisselen voor diensten. Nu is Avond-, Nacht- en Weekenzorg (ANW) opgezet en de eerste van de vier digitale stappen hiervan is live. Zorgmedewerkers kunnen nu veilig en snel in cliëntdossiers van verschillende zorgorganisaties inloggen.
Lees meer over ANW op de website van Actiz.
Of bekijk hier de presentatie over ANW.