“Eerst luisteren naar de behoefte van de zorgverlener en patiënt, dan technische oplossingen bouwen”, dat is de insteek van het Maastricht UMC+. Het team Publiek Houderschap van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) wordt een dag lang meegenomen in de vele digitale ontwikkelingen en oplossingen van het ziekenhuis.

Dat deze oplossingen hard nodig zijn blijkt uit de cijfers van een gezondheidsonderzoek*: Limburg is een van de meest ongezonde regio’s terwijl zij net als de rest van Nederland kampen met arbeidsmarkttekorten.

Het ziekenhuis zet in op zorgverleners & ICT’ers nauw verbinden, standaardisatie van gegevens, AI, slimme zorginnovaties en nog veel meer. Zelfs patiënten helpen mee om de zorg zo goed mogelijk te laten verlopen. Een aantal voorbeelden:

  • De verbinding tussen zorgverleners en ICT is essentieel. De Chief Nursing Information Officer (CNIO) vertegenwoordigt de zorgverleners in gesprekken met ICT. Er werd opgehaald waar behoefte aan is en daarna werden datablokken gebouwd in het ZIS van SAP op basis van ZIBS of internationale datastandaarden. Dit is een win-win situatie: de techniek en standaarden zijn goed afgestemd op de praktijk én er is veel meer draagvlak bij de zorgverleners om hiermee te werken. Zo komen ze tot de best mogelijke zorg én best mogelijke oplossingen.
  • Voorkomen is beter dan genezen, dus zet het ziekenhuis ook in op secundair gebruik van data. In de toekomst stappen zij dan ook volledig over naar internationale standaarden, zodat data van buiten de regio goed kan worden opgehaald en gebruikt. Samen met VWS wordt gekeken waar nog technische verbeterpunten zitten, bijvoorbeeld voor het gebruik van codes in laboratoria.
  • Met behulp van AI kunnen scanresultaten beter worden geïnterpreteerd. Menselijke én kunstmatige interpretaties van scans zijn namelijk allebei niet feilloos, maar hebben allebei weer andere voordelen. Door dit te combineren kun je nog betere diagnoses stellen.
  • In het Zorginnovatielab werkt het ziekenhuis aan slimme zorgoplossingen. Zo wordt er bijvoorbeeld gewerkt aan een app voor patiënten met longproblematiek. De patiënt neemt iedere dag kort zijn stem op en op basis van verschillen in de stem wordt aangegeven of de patiënt een longaanval krijgt op korte termijn. Hier kan dan snel en passend op worden gehandeld. De interface wordt getoetst bij minder digivaardige patiënten, zodat het gebruiksgemak optimaal is. Door middel van het Zorginnovatielab worden zorgmedewerkers gestimuleerd om nieuwe, digitale oplossingen te bedenken en die ook te kunnen (laten) ontwikkelen. Het UMC+ benadrukt hoe belangrijk het is om een bestuurder te hebben die dit mogelijk maakt.
  • Ook patiënten helpen bij goede registratie van data. Vaak worden door verschillende zorgverleners dezelfde vragen gesteld aan een patiënt. Dat is zonde van deze kostbare tijd, zowel voor de patiënt als de zorgverlener.

Om herhaling te voorkomen, stuurt het UMC+ de patiënt voor het gesprek een digitale vragenlijst. De patiënten zijn op de hoogte waarom dit gevraagd wordt en deze wordt dan ook veel ingevuld.

Maastricht UMC+ is een erg mooi voorbeeld waar actief wordt nagedacht over en gewerkt aan de zorg: niet alleen om de zorg te verlenen maar ook te verbeteren.

Het UMC+ is trots op wat ze bereiken: ‘Als je de tijdsinvestering afweegt tegen de resultaten, is dat het ruimschoots waard.’

We willen het UMC+ en in het bijzonder Igor Schoonbrood, Carlo Theunissen, Andre Dekker, Stan Swaen, Renaldo Secchi, Nicole van Eldik, Sami Simons en Alma Mingels bedanken voor dit waardevolle werkbezoek.

Lees hier meer over digitale zorg in Maastricht UMC+: en hier meer over het Zorginnovatielab.


*Bron: https://www.vzinfo.nl/atlas-vzinfo/kaarten-gezondheidsmonitor-volwassenen-en-ouderen, lees ook: https://www.maastrichtuniversity.nl/nl/nieuws/laagste-gezondheid-en-hoogste-zorgkosten-limburg